Melbourne

23 maart 2022 - Melbourne, Australië

Oké ik dacht dus dat het openbaar vervoer goedkoop was. Stond ik in het rood. Ik paniek, ben ik vergeten uit te checken? Dus mijn 3 kwartier treinrit naar de stad is ongeveer 3/4 dollar, enkeltje. Mijn 20 minuten treinrit naar het vliegveld is tussen de 15 en 20 dollar. Dat is lekker afzetterij, althans, zo voelde dat op dat moment. Scheelt dat ik dus wel heb uitgecheckt, maar ik wist niet dat de trein naar het vliegveld bijna 5x tot 6x zo duur is. Weer iets geleerd :'). Blijkbaar omdat het een privé gebied is en ze kunnen vragen wat ze willen.

Maar verder was de vlucht naar Melbourne maar ongeveer anderhalfuur. Het weer was over het algemeen top. De andere au pairs waren aardig en waren heel makkelijk in de omgang. Ging je mee op pad ging je mee, wilde je iets anders ondernemen of zien, ook prima. In het hostel zat ik (gelukkig) in een aparte kamer. De helft die samen zaten, hadden blijkbaar een stinkende kamer met jongens erin die hun spullen overal en nergens lieten. Ook hadden ze geen airconditioning. Ik had dat gelukkig wel en ik had geen last van mijn kamergenoten. Ik bleef van vrijdag tot woensdag en dat was eigenlijk wel lang genoeg. Eromheen is heel veel te zien qua natuur, maar het openbaar vervoer is buiten de stad niet zo goed. Soms vergeet ik dat Australië in de westerse geschiedenis pas ongeveer 200 jaar bestaat dus dat niet alles perse vanzelfsprekend is zoals in Europa, zoals goed openbaar vervoer.

In Melbourne heb je ook de 'gratis' city tour dus deze had ik vrijdagavond en dinsdagochtend gedaan. De korte en lange versie. Gelukkig maar, want vrijdagavond kwam ik een Nederlander tegen tijdens de tour en was ik meer enthousiast om Nederlands te praten dan de tour te volgen... Met de helft van de groep hadden we zaterdag een tour gedaan van de great ocean road. Het begon een beetje grijs, maar uiteindelijk was het weer top! De groep was leuk, de tourguide was grappig en het uitzicht was prachtig! Zie de foto's voor een impressie :). Mijn highlight van de dag was een wilde koala zien!!! Zondag was het een beetje door de stad wandelen en is de helft, waaronder ik, eerder vertrokken uit de stad om naar het strand te gaan. Van Brighton Beach naar St Kilda gelopen en er was nog een markt en marathon gaande, dus de sfeer was heel leuk en het uitzicht en het weer top. Och en dan de maandag. Zoek maar eens op een roze meer in west gate park. Maakte mij helemaal enthousiast. Lopen we anderhalfuur in de hitte naar het park, heeft het meer zijn kleur verloren. Dat was erg teleurstellend en soort van grappig. Die dag hadden we ontzettend veel gelopen en sliep ik gelukkig wel extra goed. Dinsdag was ik als enige nog over, aangezien de rest alweer terugmoest voor werk. Melbourne staat bekend om zijn koffie en als je de steegjes inkijkt en inloopt heb je af en toe prachtige muurschilderingen!

Paar feitjes. Toen er een hoofdstad gekozen moest worden, wilde Melbourne en Sydney het allebei worden. Ze kwamen er niet uit dus besloten ze maar een nieuwe hoofdstad te bouwen tussen de 2 grote steden in, Canberra. En toen Melbourne zijn eigen staat wilde worden, vond Queen Victoria dat niet goed. Totdat ze besloten de staat Victoria te noemen, toen mocht het wel. In Melbourne was een gold rush en een week na het zijn van een eigen staat, werd er veel goud gevonden. Sydney vond dat oneerlijk en dacht dat Melbourne dat al die tijd al wist en hun voorloog, maar wie zal het weten? En ook is de Great Ocean Road aangelegd door soldaten die terugkwamen van de 1e wereld oorlog. Nu is de lange weg een memorial aan de slachtoffers. Het begin is in Apollo Bay, ondanks dat sommige denken dat het Torquay is. Torquay is bekend van surfen en surfwedstrijden en hoopte hierdoor meer op de markt te komen. is De street art is afgeleid van New York en volgens mij waren ze in het begin niet blij met de street art, nu is het een kenmerk van de stad. De bekende steegjes kunnen zo veranderen en artiesten werden zelfs betaald om er kunst te komen maken. Als je googled kun je zo op steegjes jacht! Nu is Melbourne de op 2 na grootste stad en is het een mening welke stad de leukste is. Vele kiezen toch voor Melbourne omdat het meer een laid back vibe is en Sydney denk ik dan toch meer business. Ik zelf heb nog geen voorkeur. Ben er pas net.

Leuke stad, maar ik ben blij dat ik terug ben. Ontzettend veel indrukken opgedaan de laatste 3 weken en ik ben blij dat ik even rustig aan kan gaan doen. Geniet van de foto's en jullie horen van me :).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hannie:
    24 maart 2022
    Weer veel geleerd en gezien, Dara En zo komen wij ook weer wat te weten over de geschiedenis daar. Mooie foto's! Groetjes.
  2. Annika:
    29 maart 2022
    Leuk om te lezen en de foto’s te zien!
    Geniet ervan! ☺️
  3. Chantal:
    10 april 2022
    Dank voor het lesje geschiedenis 😀. Ziet er super uit, zo top dat je dit allemaal kan meemaken. Geniet lekker!