Week 14 & 15

9 december 2019 - Weehawken, New Jersey, Verenigde Staten

Update nog van vorige week / die week ervoor. Ik had de kinderen 10 tellen in de rimboe geleerd. Ik noem het maar 10 seconds in the jungle, maar ze vinden het leuk :) en ik ben gestopt met Spaans leren... Op de middelbare school had ik 5 jaar Duits en Frans en daar kan ik nog amper iets van herinneren, dus met die gedachte is mijn motivatie weggegaan om Spaans te leren.

Verder was de maandag niet heel bijzonder. Ik had niet veel gedaan, omdat de opa en oma in het huis bleven. Ik hield me in, want anders had ik bij heel veel dingen nee gezegd (zoetig eten, lunch was pizza, koekjes en ijs en ze wilden meer en meer :p) of eerder afgekapt (schermtijd; tv) :'). In de avond nog wel gezellig met zijn alle gekletst. Dinsdag waren de opa en oma naar NY en waren we naar het park geweest. Woendag getennist en was de broer van mijn hostmom gekomen, dus het was één gezellige boel. Gekletst, spelletjes gedaan, van alles :)

En donderdag... Happyyyy Thanksgivinggg. Eigenlijk is het gewoon veel eten en kletsen, maar het was wel gezellig. In de ochtend naar het park aan de waterkant geweest. Is ongeveer 2 kilometer verwijderd van het huis en ze gingen hardlopen / fietsen / steppen / van alles. Ik nam Jax, de hond, mee en ging hardlopend mee, niet denkend dat ik dat voor 2 kilometer zou volhouden. Kleine update. Ik had een 'fancy' jumpsuit aan en laarzen. Maar we hadden het allemaal overleefd. Voor Thanksgiving zijn typische dingen de kalkoen en gevulde schotels. Leuke familie quality time. De dag erna gingen ze naar de kerstman en dat weekend versierden ze het huis met kerstspullen. Helaas miste ik dat :( maar Puerto Rico was ook niet verkeerd. Gelukkig geen problemen bij het vliegveld en in het vliegtuig stoelen met iemand gewisseld. Hij wilde zo graag langs zijn vriendin zitten, was wel schattig eigenlijk, haha. Dus Yuliana en ik zaten achter elkaar. Eenmaal aangekomen vonden we een uber best duur... En Yuliana spreekt Spaans, dus dat was echt ideaal, dus zij vroeg een medewerkster van het vliegveld om hulp. De medewerkster wilde ons wel een gratis lift aanbieden, maar we werden sceptischer met de minuut en toen vonden we de uber niet zo duur, als dat ons veiligheid garandeert. In de auto was ik nog steeds best angstig, want buiten leek het zo donker... Komt dus door van die titanium ramen / zwarte ramen voor de veiligheid (kom niet op de naam...) en toen de ramen naar beneden gingen en we de jungle konden horen, werd het steeds beter. Het uitzicht is prachtig! We hadden ons gesetteld in de airbnb, wat rondgelopen, drankje gedaan en de dag erna gingen we naar San Juan! Misschien was Luquillo niet de beste optie... Want we waren alsnog veel geld kwijt voor de uber en tours :').

San Juan was vrolijk en kleurrijk. Ik weet niet of ik het het geld waard vond van de uber... Maar ik had me wel vermaakt! Soort van goed dat ik minder gierig ben, althans, dat denk ik. Veel rondgelopen door de straten, souvenirs gekocht voor mijn hostfamilie (ja sorry mams en paps, in dit opzicht zijn jullie 'ingeruild') en in de avond naar La
Placita geweest. Een soort van rechthoekig gebied met allemaal barretjes, drank, muziek en natuurlijk mensen. 3x raden wie langs kwam (Yuliana had met haar geappt, dus het was niet toeval :p). De medewerkster van het vliegveld van gisteren :'). En na een tijdje begon ik het een beetje beu te worden om te stappen. Niet heel goed geslapen, veel gelopen, lange dag... En de uber terug was weer kei duur... Dus nu toch maar ja gezegd tegen de lift. Ik was nog steeds sceptisch, de hele autorit, (dankje mam voor alle horrorstories. Lief bedoeld, maar ze maken me ook gek), maar we waren heelhuids aangekomen. Ik had nog google maps gestalkt om ervoor te zorgen dat de route klopte. Ze deed het gratis, maar ik had wel wat gegeven, want het was wel een rit van +- 1 uur. Het moraal van dit verhaal mag je zelf invullen.

Dussss terug naar het goede leven. Dat was het ondanks de verhalen ook :p, maar de dag erna was een beachdag. Een keer niet veel geld spenderen aan de uber of tours. Alleen regende het grotendeels. Maar ja, dat krijg je er ook van als je bij een regenwoud in de buurt wilt zitten. Volgende keer moet ik zulke dingen echt beter doorzien, want we hadden eigenlijk gewoon helemaal niks te doen, totdat het droog was. Maar dat was rond 11 uur. Geen weer voor een stranddag, maar het water was wel heerlijk. En ik verbrand niet, want het is bewolkt, het was rustig en ik kreeg wel een beetje een idee hoe het land eruit zag na de orkaan van vorig jaar. We zijn naar Kioscos gelopen, een straat met kraampjes met local food en souvenirs + van het strand genoten. Loveeee het eten van Puerto Rico. Het strand was heerlijk rustgevend en de regen bleef ook weg, dus het was een heerlijke, relaxte beachdag. En in Weehawken sneeuwt het / vriezende regen, dus ik mag niet klagen (dat ik uiteindelijk toch verbrand was..., het weer was uiteindelijk toch beter dan de verwachtingen). Ik kon het erger treffen. In de avond zouden we de medewerkster van het vliegveld weer treffen, ging niet door, dus we gingen naar onze standaardplek in de avond: de supermarkt😂. Veel te donker om echt rond te lopen in de avond.
Dit was een bijzondere, korte vakantie. En ja ik had pas 2 dagen gehad en ik had nog 2 dagen te gaan, maar ik kon het wel al zeggen.

Jeuhhh snorkel- en bootdag. Ik was alleen super gestresst en gefrustreerd omdat we daar om 10 uur moesten zijn, dus ik wilde gaan om 9:15 zodat we +-15 minuten te vroeg zijn. Moest ik alsnog wachten op haar en gingen we pas 9:40 en redden we het soort van precies op tijd. Gelukkig vertrok de boot pas om 10:30 en waren we soort van alsnog op tijd. Goed begin van de dag, not. Maar ik telde maar tot 10, en door. Gelukkig was de host heel aardig en geruststellend via de mail. En achteraf waren we prima op tijd, alleen ben ik graag te vroeg :'). Terug naar de tour. LOVED. IT. Snorkelen was oke, maar het water was niet geweldig helder... Het eilans Icacos was wel geweldig. De temperatuur van het water was geweldig en het uitzicht met de hike was ook geweldig (zie foto's). Mijn ouders nog jaloers gemaakt (videobellen), maar vooral genoten. Na de tour regende het wel, dus we waren precies op tijd terug! We kregen een lift van iemand die ook de tour deed, super lief. Yuliana ging in de avond uit met de medewerkster van het vliegveld, ik ging slapen om de volgende dag fit te zijn voor het regenwoud en om in de ochtend nog voor de laatste keer van het strand te kunnen genieten :).

De volgende dag had ik zowat een prive strand. Het was erg warm, maar tijdens de tour en de hike was het goed te doen. Watervallen bezocht en gehiked door het regenwoud. We waren met zijn 5e, dus dat was wel een chille groep. Het water was heerlijk verfrissend en het uitzicht was geweldig. Erna nog naar het strand geweest en toen gingen de laatste uren helaas in. Zoooo lief. De medewerkster van het vliegveld (sorry voor de naam, maar is makkelijker voor het verhaal :')) kwam ons ophalen om half 5 om ons naar het vliegveld te brengen. Goodbye sun.

Ik vond het ook wel leuk om terug te zijn en de kiddos weer te zien :). Meteen weer aan de slag, maar was wel prima. Hun huis is super leuk versierd met kerstspullen + ik heb mijn eigen sok met mijn naam erop.😎

De dagen erna waren niet perse geweldig, want de luisterhouding en attitude was niet geweldig van de kinderen :'). Maar dat zijn ook weer goede leermomenten. En verder was ik bezig met de 12 days of Christmas voorbereiding. Ik had de cadeaus ingepakt en was bezig met de voorbereidingen van het schrijven van letters van de Noordpool. Natuurlijk ga ik te erg all in, maar hopelijk is het de moeite waard.

Zaterdag had Keira een sleep over. In de ochtend naar New York geweest, erna de kerstboom opgezet en in de avond een toneelstuk van de middelbare school gezien; outsiders. Ook de directeur gesproken en als het goed is kan ik gaan kijken naar het lesgeven daar! Spelletjes gespeeld, gekletst en het was erg gezellig. 1 van de meiden sliep met mij in mijn bed, omdat ze niet goed kon slapen.  Verder poging gedaan tot het aanleren van Nederlands, maar de harde G wordt hem niet😂. Zondag ook nog de stad in geweest; world trade center, 9/11 memorial, rockafeller center, bryant park, was leuk😁 en toen was de week alweer om.