Week 23

3 februari 2020 - Central Park, New York, Verenigde Staten

Oke ik ga echt heel erg op en af met wat ik vind van New York, want nu vind ik het eigenlijk best leuk. Ik ging terugdenken aan wat ik eigenlijk in 5.5 maand hier al gedaan heb en wat ik nog ga doen bij dit gezin en dat is echt zo tof!

Al gedaan: broadwayshow, reizen (met 'vreemde'), us open, halloween, een hondje :D. Maar ook de Nederlandse cultuur delen en de Amerikaanse cultuur ervaren.
Wat nog komen gaat: meer reizen :D (Galapagos eilanden, Seattle), vrienden en familie op bezoek, Keira's danscompetitie, Maroon 5 concert (moet alleen nog de kaartjes kopen), etc..

Dit zijn natuurlijk de grote en extreme dingen, maar ik vind het echt zo tof. Ik vind het ook heerlijk om geen schoolstress te hebben en om in de weekenden mensen te ontmoeten en op pad te gaan. Ja doordeweeks af en toe niksen is soms irritant, want ik houd er toch wel van om een bezige bij te zijn en ik wil graag terugkijken op dit avontuur met het idee dat ik het nuttig heb besteed (en niet alleen netflix en slapen). Maar als ik zie hoe druk mijn hostouders zijn, zelfs Keira, dan vind ik in dat opzicht de Nederlandse leefstijl idealer. Niet dat wij niet druk zijn, maar het is een ander level en niet naar het extreme toe. En ja dat geldt niet voor elk gezin natuurlijk, maar zoals het bij mijn hostfamilie is, zo zou ik het niet willen. Ze zijn ook meteen op zoek naar een nieuwe au pair, wat ik deels snap, maar blijft ook een beetje gek. Bryce kan enigszins nog kind zijn, maar bij Keira is het dansen, dansen en nog eens dansen. Het zijn natuurlijk keuzes... Maar ik vind het best heftig. Leerzame tijden hier.

Vandaar een verschillenronde tussen Nederland en Amerika.

- Taxes. Zooo irritant. Bijna bij alles wat je koopt is het + 10/20%. Bij bijvoorbeeld Starbucks (die echt overal zit) of kleding (soms heb je niet de taxes :D) zit het inbegrepen, maar in restaurants wordt het verwacht. Dan is het meer fooi, maar de fooi hier is voor de meeste serveerders hun salaris.

- over restaurants gesproken. De obers zijn heel aardig, maar ze checken iedere 3 minuten je tafel. Water of cola bijna leeg? Ze vullen het meteen bij. Water is gratis en soda is 1x betalen vaak en non stop opnieuw bijvullen. Verder krijg je de rekening snel en is er niet echt sprake van natafelen.
- Amerikanen zeggen nogal vaak hey how are you, maar ik heb nog steeds geen ofzo of het alleen de hey is of ook de how are you🤔 volgens mij is het gewoon een hallo en zegt dat iedereen dat het goed gaat. Zelfs vreemden zeggen hey how are you? Alsof hun dat iets uitmaakt...
- hier mag je met autorijden door rood rijden als je de bocht omgaat, tenzij anders aangegeven. Of nou ja, dat mag in New Jersey, niet in New York. Het verschilt denk ik per staat.
- alles is groot hier. De porties, de prijzen (boodschappen zijn duur, dus rara waarom mensen zoveel fastfood eten ..). Behalve het geld. De kleuren van het briefgeld zijn hetzelfde, net als de grote. Soms irritant.
- over irritant gesproken. Ik heb de superbowl gekeken (ik snap football nu wel) en de reclame's zijn echt niet normaal. Maar die worden ook flink gesponsord.
- ik kan zo wel even doorgaan, maar ik zou afsluiten met plastic. Toen ik in de Plus werkte, moest je betalen voor je plastic tas. Hier niet hoor. Ze pakken de boodschappen voor je in en vaak doen ze er 2 plastic tassen omheen. En daar nemen ze ook graag de tijd voor.