Update vanuit Nieuw-Zeeland!

7 maart 2023 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ohh jongens bijna 4 maanden later... maar hier is een update. En een goede ook! Want ik eindigde nogal met drama zoals ik zag, maar na regen komt zonneschijn. Er waren zoveel (leuke) dingen gepland en ik ben inmiddels zelfs al aangekomen in Nieuw-Zeeland! Maar ik zal beginnen bij waar ik eindigde, nu heb ik tijd om even een goede update te geven!

Het zou geen verrassing zijn, maar mijn eerste hostfamilie spreek ik niet meer. Ik ging een dag eerder weg, want als je dacht dat alle drama was geweest, dan kon er blijkbaar nog een klap op de vuurpijl komen. Ik weet niet of ik het had benoemd, maar als je dacht dat geld vragen voor eten en accommodatie de laatste weken nog niet gek genoeg was (ze had een operatie, ik mocht een week langer blijven, de 2 weken voor haar operatie hoefde ze niet te werken, ja dat was dan wel lang op gewoon daar gratis te blijven, of wat de reden ook was), dan kwam het gesprek over de kosten van de auto. Ik vroeg namelijk of ze de kosten van de auto kon compenseren met mijn loon dat verlaagd was en alle extra kosten die niet alleen zij hebben, maar ik ook. Was gewoon een vraag, dus een ja of nee was goed geweest... we zouden erover praten als ze terug was van haar trip. Nou ze was pist. Want we hadden toch een goed gesprek gehad en ze had berekend wat ik bij de koffietent zou verdienen dus dat zou ik makkelijk moeten kunnen betalen. A. Mijn bijbaan is niet jouw probleem... en B. Ik zei niet dat ik dat niet kon betalen... maar dan zou ik het volgens haar zo goedkoop mogelijk voor mezelf willen maken en blablabla. Ze wilde ook bijna mijn wekelijkse loon niet betalen, want dan moest ik maar tot vrijdag blijven als ik zo nodig via het contract wil werken. Ik was geïrriteerd met de loonsverlaging dus deed minder I guess en zij ergerde zich daardoor meer aan mij. Logisch, maar ik dacht ja doei ik ga wel eerder weg in plaats van leuk afscheid nemen. Ik hoefde niet weg ook al voelde dat misschien zo, maar ik geloofde het wel. Gelukkig kon ik bij vrienden een nacht blijven, omdat ik nog niet naar het yoga retreat kon. Maar hierdoor ben ik ook weer extra dankbaar voor de connecties die ik heb opgedaan. Het yoga retreat was denk ik de perfect 2 weekse pauze die ik kon hebben! Iedereen was zo aardig daar, ik vond het leuk en leerzaam en had echt even rust kunnen nemen. Achteraf super gave en bijzondere ervaring die ik denk ik niet snel zou ervaren en waar ik erg geluk mee had gehad! En gelukkig kon ik daar mijn grote koffer achterlaten!

En dan door met leuke updates, al mijn reizen! Ik zal veel foto's toevoegen! Ik begon bij Uluru, Ayers Rock. Dit ligt ongeveer in het midden van Australië en is technisch gezien 1 grote rots die veel geschiedenis heeft met betrekking tot de aboriginal. Het is de grootste van de wereld die bestaat uit 1 rots type, monoliet. Mount Augustus, in West Australië, is de grootste ter wereld die bestaat uit meerdere rots types en ook die heb ik bezocht! Verder was ik onder andere nog naar de Valley of the Winds en Kings Canyon geweest. Veel geleerd over de aboriginal, hun muurschilderingen en mythes die zij geloofden dat echt waren. Door de rode zandvlakte voelde het alsof ik op een andere wereld was! De groep was leuk, we sliepen onder de sterrenhemel in een swag (alleen slaapzak, want het was warm genoeg. 40 graden in de middag en ik denk 30 in de avond) en de laatste nacht werden we wakker met uitzicht van de zonsopgang van Uluru.

Vervolgens vloog ik naar Zuid-Australië om 6 weken zomer au pair te zijn! Super lief gezin (en hond :D), voelde mij meteen welkom en het was best lowkey werk. De jongens waren tieners, waardoor ze veel zelfstandiger waren en mij minder nodig hadden. Mijn hostmoeder had een mini bibliotheek en ik had gelukkig mijn tijd goed konden besteden aan het lezen van enkele boeken. Ook zaten ze dichtbij het strand en heb ik optimaal genoten van strandwandelingen! Zuid-Australië stond niet hoog als niet op mijn lijst, maar ik ben heel blij dat ik het toch heb ervaren! Leuk weekend weggeweest in de stad met andere Nederlanders, een roze meer bezocht (ja hij was echt roze! Door het enorme zoutgehalte in het water en de aantrekking van kleine algen en bacteriën die rozekleurig zijn of een roze stof produceren, is met de reflectie van de zon het meer echt roze!) En zelfs nog een weekend naar Melbourne geweest voor de Australian Open! Zo leuk allemaal. Ook nog met mijn hostmoeder naar Hairspray de musical geweest en ohja, kerst in de zomer gevierd. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de kou wat het in mijn ogen iets knusser maakt, maar het was zeker een ervaring, lekker buiten in de zon!

Erna op naar Tasmanië voor een week! Wat ook weer een top groep was. Zo divers, maar zo leuk! Heerlijke sfeer, prachtige natuur en zo divers! Helaas minder wilde dieren gezien als gehoopt, maar heel blij dat ik ook dat stuk van Australië heb kunnen zien! Ik ga de foto's voor zichzelf laten spreken.

En dan de echte Australische ervaring! Met mijn vriendin 3 weken in een busje reizen door West Australië! Slapen in de bus, gaan en staan waar we willen en heerlijk cruisen. Het hoogseizoen was voorbij, waardoor het redelijk rustig was, makkelijk om kampeerplekken te vinden (de app campermate is fantastisch, waar je van alles kan vinden, van kampeerplekken tot douches tot benzine stations). Soms hadden we een national park zelfs helemaal voor onszelf! Doordat het zomer was, erg warm (soms zelfs 45 graden!!), waren enkele dingen dicht, maar alsnog veel kunnen doen! Veel gereden, veel gehiked met de zonsopgang, een mooi uitzicht, zwemmen in een gorge of bij een strand, snorkelen...  slaapplekken waren af en toe random, maar daardoor wel enorm mooie sterrenhemels gezien!

Vervolgens waren mijn 2 laatste dagen in Sydney om vrienden nog te zien en mijn spullen op te halen en nu zit ik alweer in Nieuw-Zeeland! Helaas geen geld meer teruggehad van de koffietent, maar ondanks alles heb ik in mijn jaar enorm veel geleerd, ervaren en gezien! Voor nu ben ik 5 maanden au pair en erna ga ik zien wat ik ga doen. Ik ga niet meer al te veel beloven en vooruitplannen, maar grote kans ben ik voorlopig nog wel even op pad! Mijn gastgezin is tot nu toe heel aardig, ook hier heb ik een hond (ik kies ze er echt niet op uit, maar ik vind het zeker een leuk extra) en ik heb zelfs een eigen auto waarmee ik hopelijk heerlijk het noorden kan verkennen van Nieuw-Zeeland! Ik zit in de buurt van de hoofdstad, Auckland. De 9jarige heeft een stoornis waarbij haar balans en coördinatie wat minder is vanwege een gat in haar hersenen. Het heet het Joubert syndroom, maar het is een hele lieve, vrolijke meid en ondanks dat het een nieuwe uitdaging is, heb ik heel veel zin in mijn tijd in Nieuw-Zeeland! De oudste is bijna 12 en ook een schat van een meid. Al leuke mensen ontmoet, nieuwe en oude van Australië die ook nu in Nieuw-Zeeland zijn en al een beetje Auckland verkent.

Het is een beetje een snelle update, maar ik ga de foto's laten spreken voor mijn reizen! Al om al, het was even schakelen na alle drama, van plek naar plek gaan en nu een nieuw land, maar het gaat goed!

1. Annemiek:
    7 maart 2023
    Wat een ervaringen weer! Geniet ervan Dara!
  2. Dara:
    Gaat helemaal goedkomen, dankjewel Annemiek🤗
  3. Chantal:
    7 maart 2023
    Wow Dara, wat een heerlijke vrijheid in de pure natuur! Genieten! Echt die foto’s zijn zooooo mooi!
  4. Dara:
    7 maart 2023
    Nog de groetjes van Sandra ;). Nogmaals super bedankt! De natuur was en is adembenemend ja! Langskomen mag altijd😉
  5. Miranda:
    Hoi Dara,
    Fijn te lezen dat het weer beter met je gaat na de vervelende ervaringen bij het vorige gastgezin. Zo te zien genoeg afleiding om het te vergeten bij al dat moois in Australië en Nieuw Zeeland. Prachtige natuur!
  6. Dara:
    7 maart 2023
    Wijze lessen ja... maar ondanks dat had ik mijn avontuur voor geen goud willen veranderen :)
  7. Hannie:
    7 maart 2023
    Hoi Dara, wat een verhaal weer. Wat heb je veel gedaan en gezien, aventurier!!! Prachtige foto's, leuke mensen ontmoet. Goed om te horen dat je nu wel een leuk host gezin hebt. Geniet ervan en zo te horen ben je voorlopig nog niet terug in dat voor jou inmiddels wel hele saaie Best. Heel veel groetjes, Hannie.
  8. Dara:
    7 maart 2023
    Gaat helemaal goedkomen, dankjewel Hannie!